Fietsen is een sport die massaal beoefend wordt in Nederland. De een fietst naar het werk/naar school terwijl te ander op de racefiets stapt om fit te blijven. In deze blog lees je hoe gezond fietsen eigenlijk is, wat de meest voorkomende blessures zijn bij het fietsen en hoe je deze kunt voorkomen.

Is fietsen goed voor je?

Fietsen is voor het merendeel van de mensen goed voor de gezondheid. Geen reden dus om de auto te pakken naar je werk of naar school. Omdat de meeste mensen te weinig lichaamsbeweging krijgen is het over het algemeen voordelig voor de gezondheid wat vaker de fiets te pakken.

Voordelen van fietsen

  • Het is voor iedereen toegankelijk en is makkelijk om mee te beginnen
  • Op een rustig tempo fietsen is laag belastend voor de gewrichten
  • Een rondje fietsen kan stress verminderen
  • Sommige mensen vinden het leuk om te doen

Er zijn genoeg voordelen aan fietsen maar er zijn ook nadelen. Zo is er een kans aanwezig op overbelasting als je te lang, te vaak en/of te snel fietst.

Blessures

Wat zijn de meest voorkomende blessures?

Pijn in de knieën is het meest voorkomend. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben. Ook de plek in de knie waar de pijn zit kan flink verschillen. De meeste van deze knieblessures hebben als oorzaak overbelasting.

Verder kun je nog last krijgen van je

  • Billen (zadelpijn)
  • Heupen
  • Onderrug
  • Handen
  • Voeten

Hieronder bespreek ik een aantal blessures en hoe je deze misschien kunt oplossen/ voorkomen.

Pijn aan de voorkant net onder de knieschijf

Bij deze klacht is er vaak sprake van een jumpersknee. Aan je knieschijf zit een grote pees vast die je knieschijf verbindt met een van je bovenbeenspieren. Als er te veel druk komt op deze pees kan deze gaan ontsteken. Er is dan sprake van een jumpersknee. Deze blessure kent 4 stadia.

  • Pijn na het sporten
  • Pijn aan het begin van een training en na de training
  • Pijn tijdens en na elke vorm van gematigd tot zware inspanning
  • Continue pijn

Mocht je een van deze klachten herkennen, verlaag van de frequentie en de intensiteit van de training. Fiets dus minder vaak en minder snel. Als de pijn blijft stop dan voor een poosje helemaal.

Pijn aan de buitenzijde van de knie

Bij deze klacht is er vaak sprake van een runnersknee. Deze blessure lijkt veel op een jumpersknee. De oorzaak is net als bij een jumpersknee overbelasting. Ook kent deze blessure dezelfde stadia waarin de klacht te merken is. Mocht je hier last van krijgen verlaag dan het volume en de intensiteit van de training. Fiets dus minder vaak en minder snel, of stop tijdelijk helemaal met fietsen totdat je geen klachten meer ervaart.

Pijn aan de achterkant van de knie

Deze klacht komt vaak voor bij overbelasting van de hamstrings. De hamstrings bestaat uit 3 spieren die alle drie vastzitten aan de achterkant van de knie. Het kan zo zijn dat een of meerdere van de aanhechtingen ontstoken zijn. Hierbij weer het advies om training te verminderen en rust te houden.

Pijn in de heup en/of onderrug

Vaak is de oorzaak hiervan een verslechterde heupmobiliteit. Dit wil zeggen dat er niet genoeg beweging kan plaatsvinden in de heup. Als de heup niet ver genoeg omhoog kan bewegen moet je onderrug tijdens het fietsen daarvoor corrigeren. Dit heeft als gevolg dat je je rug boller moet maken elke keer dat je trapper op het hoogste punt is. Door dit te doen wordt je rug verkeerd belast en kun je hier last van krijgen.
Een oplossing hiervoor op de korte termijn is om je stuur wat hoger te zetten. Hierdoor maak je de hoek waarin je heup staat groter en is het makkelijker om de heup te bewegen.

Voor de lange termijn kun je je heupmobiliteit gaan verbeteren. Dit kan al heel simpel door op een been te gaan staan en je andere been zo ver mogelijk op te trekken. Daarna draai je je been zo ver mogelijk naar buiten en houd dit een aantal seconden vast. Je kunt hier een aantal herhalingen van maken door je been telkens van binnen naar buiten te bewegen. Wat je ook kunt doen is op de grond gaan zitten op je billen terwijl beide benen dezelfde kant op wijzen. Dan probeer je zo ver naar voren te leunen als dat lukt.

Last van de handen/voeten

Deze klachten ontstaan vaak bij lange fietsritten. Omdat er vaak te lang druk wordt gezet op een plek. Bij de handen is er vaak te veel druk naar buiten waardoor er een zenuw wordt afgekneld. Bij de voeten is dit juist vaak naar binnen. Om dit te voorkomen kun je het best regelmatig van grip veranderen. Je handen dus iets meer naar bennen of naar buiten verplaatsen. Zo voorkom je dat er te lang druk staat op een bepaalde plek.

Verder is er nog een tip die ik wil meegeven: luister naar je lichaam.

Fietsen is een relatief sport/bezigheid waarbij blessures minder vaak voorkomen dan bij andere sporten. De meeste blessures komen door overbelasting. Mocht je van jezelf weten dat je nogal fanatiek bent is vooral van belang om te weten wanneer je te ver gaat. Mocht je een van de klachten herkennen zorg er dan voor dat je erachter komt wat de oorzaak is en wat je eraan kan doen. Aan te raden is om hiervoor hulp erbij te halen van een professional mocht het wat erger worden.