Het keto dieet, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat houdt het nou precies in? In deze blog lees je wat een ketodieet is, waarom je dit dieet zou kunnen volgen, wat ketose betekend en hoe je met een keto dieet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wat is een keto dieet?

Een ketogeen dieet is een extreme vorm van een koolhydraatarm dieet waarbij je maximaal 50 gram koolhydraten eet. Als je dat een aantal dagen volhoudt komt je lichaam in een zogenaamde ‘ketose’. Dit zorgt ervoor dat je lichaam al zijn energie uit (lichaams)vet haalt.  En je dus ook afvalt/vet verliest.

Wat mag je eten?

Tijdens een ketodieet eet je vooral veel vetten (ongeveer 70 %) de rest wordt aangevuld met eiwitten. Je eet vooral veel vlees, vis, groene groentes en eieren. Daarnaast vul je de rest aan met noten, zaden, avocado, en zuivel. Producten zoals niet groene groenten, en een aantal fruitsoorten: frambozen, aardbijen, bramen, mandarijn, citroen, en framboos kun je af en toe ook in je dieet verwerken, maar hierbij moet je wel goed oppassen. Een klein handje is prima. Qua drinken kun je het best alleen water, koffie en thee drinken. Je kunt water op smaak brengen door er bijvoorbeeld mint, komkommer of limoen in te doen, Smaakt helemaal niet zo verkeerd. Aan het eind van de blog vind je een aantal voorbeelden van een ontbijt, lunch, diner en snacks

Hoe werkt ketose?

Normaal gesproken bestaat je voeding voor zo’n 30 tot 50 procent uit koolhydraten. Hier haal je in principe alle energie uit die je op een dag nodig hebt. Wanneer je een keto diteet volgt en dus maximaal 50 gram koolhydraten op een dag eet, haal je daar natuurlijk niet genoeg energie uit voor je dagelijkse activiteiten. Je lichaam gaat over op (lichaams)vetten als brandstof. Met als gevolg dat je relatief snel vet verbrand en/of afvalt.

Als je koolhydraten eet worden deze afgebroken tot glucose, fructose of galactose. Een deel hiervan wordt gelijk gebruikt om energie te leveren. Het deel wat niet wordt gebruikt wordt opgeslagen in het lichaam als glycogeen. Deze voorraad kan later weer gebruikt worden als het lichaam opnieuw energie nodig heeft.

Bij een tekort aan koolhydraten raken de glycogeenvoorraden uitgeput. Je lichaam moet dan over op een andere brandstof. De brandstof die hiervoor als eerst wordt gebruikt is vet. Je verbrandt het vet wat je eet en daarna ook het vet uit je lichaam. Dit is wat een ketodieet effectief maakt. Omdat het lichaam niet gewend is aan het verbranden van vet moet je hier eerst aan wennen. Als je het een langere periode weet vol te houden wordt je lichaam steeds effectiever in het verbranden van vet wat ook weer gunstig is bij het afvallen.

Nadelen van het ketodieet

Volhouden

Het ketodieet is voor de meeste mensen moeilijk vol te houden. Door het lage aantal koolhydraten is het lastig om gevarieerd te eten. De keuze in voedingsproducten is heel erg klein en je moet elke maaltijd zorgvuldig bijhouden om in ketose te blijven. Dit maakt het eten met familie/vrienden of in een restaurant een stuk lastiger.

Energie

Er is een groep waarbij de vetverbranding niet optimaal is. Dit zorgt ervoor dat ze zich moe voelen en weinig energie hebben

Snelheid

Glucose kan heel snel opgenomen en verbrand worden. Bij vet gaan dit veel langzamer. Als je regelmatig snelle en explosieve bewegingen maakt is dit ongunstig.

Vertering

Doordat je nauwelijks vezels meer binnenkrijgt kan je zijn dat je verteringsstelsel minder goed gaat werken. Dit kan bijvoorbeeld diarree veroorzaken.

Recepten

Ontbijt

Boerenommelet

Wat heb je nodig?

  • 2/3/4 eieren
  • 50 gram roerbakgroente naar keuze
  • 10/20 gram roomboter

Kwark/yoghurt met noten en fruit

Wat heb je nodig?

  • Volle kwark of yoghurt
  • Handje ongebrande en ongezouten noten(mix)
  • Klein handje fruit bijv. aardbijen, frambozen of bramen

Lunch

Salade met kip

Wat heb je nodig?

  • gerookte kipfilet blokjes/stukjes
  • sla naar keuze
  • gesneden groente zoals tomaat, komkommer
  • noten/zaden naar keuze
  • kleine klokjes mozzarella

Mexicaanse roerei

Wat heb je nodig?

  • 2/3/4 Eieren
  • Lente-ui
  • (room)boter/ (kokos)olie
  • Peterselie
  • (Mexicaanse) kruiden
  • Ui
  • Rode peper

Diner

Kip met bloemkoolrijst

  • Bloemkoolrijst
  • Kipfilet blokjes
  • oestersaus
  • Sojasaus
  • Lente-ui
  • Bosui
  • Paprika
  • Knoflook
  • Cashewnoten
  • gember

broccoli met zalm en champignons

  • Zalm
  • Broccoli
  • Champignons
  • Roomboter
  • Hüttenkäse
  • Kruiden
  • Dille

Tussendoortjes

  • Ongezouten en ongebrande noten(mix)
  • Wortel
  • Komkommer
  • Avocado
  • Bouillon
  • Cherrytomaten
  • Volle kwark/yoghurt
  • Eieren
  • Groente sticks
  • Sardientjes
  • kaas